
Pedagogische visie
Als het gaat om onze pedagogische visie hebben wij verschillende uitgangspunten waar wij vanuit gaan:
-Ieder kind is uniek
We houden er dus rekening mee dat elk kind een individu is en geven ze ook de kans om dit te zijn. Dit doen de leerkrachten door ieder kind apart te bekijken en zich aanpassen aan de behoeften van het kind.
-Veiligheid
Elke leerling moet zich veilig voelen op de school, dit is iets waar iedereen zijn best voor zal doen. Dit doen we ook door de regels/afspraken die zijn gemaakt na te leven. Ook zal de school een vertrouwde en warme sfeer uitstralen. De school zal zo ingericht zijn dat het voelt als thuis, er worden warme kleuren gebruikt en het zal leuk worden aangekleed.
-Acceptatie / Respect
De verschillen tussen de leerlingen worden geaccepteerd. Iedereen is anders en ieder mag zijn eigen mening hebben en hier krijgen ze ook ruimte voor. Ook hebben kinderen en volwassen respect voor elkaar, elkaars eigendommen en onze omgeving. Dit doen we door afspraken/regels te maken op school. Iedereen kan hier aan bijdragen ook zijn er klassenregels maar deze kunnen per klas nog worden aangepast aan het begin van het schooljaar.
-Samenwerken en individueel werken
De leerlingen krijgen ruimte om samen te kunnen werken maar ook om zelfstandig te kunnen werken, zo ervaren ze zelf wat ze prettig vinden en kunnen ze hier zelf de juiste keuzes in maken. Dit doen we door de opdrachten aan te bieden op verschillende manieren. De leerkracht geeft dan aan dat dit samen mag maar ook mogen ze er voor kiezen dit individueel te doen. Dit zal niet met alle opdrachten zo zijn.
Het verlaten van de school
Onze school heet Basisschool de Appelboom, dit vergelijken wij met de leerlingen. De leerlingen komen als klein zaadje hier binnen en groeien uit tot een grote rode appel. Zodra ze van school af gaan zijn de appels dus rijp en klaar om de volgende stap te zetten. Wij hopen dat de kinderen de school verlaten als een zelfverzekerd persoon met een goede basisis voor op de middelbare school.